Followers

Sunday, July 08, 2012

Angah (Part 2) -Angah akan dibedah

Hai salam.

Sambungan dari entry Part 1.

Lepas je aku dapat whatsapp dari husband Angah (Abang). Aku terus reply.

"Kenapa?"

"nk wat operation ke?"

Sebab masa ni kitorang dah tahu Angah ada ketumbuhan. Rupanya hari Rabu lagi Angah aku dah masuk hospital Klang. Mak kata dari pagi rabu Angah dah muntah-muntah sampai lembik tak boleh nak makan apa-apa lagi. Masa mak sidai baju dekat depan rumah Angah, mak dengar Angah menjerit dan bunyi benda jatuh. Angah terjelepok tepi bilik air bawah. Mak aku papah dan bawa Angah ke ruang tamu.

Lepas je Ana (anak ke-2) Angah aku balik sekolah, mak aku minta Ana call Abang untuk bawa Angah ke hospital Klang. Sampai hospital Klang, doc pakar otak tak de kat sana. Diorang suruh transfer Angah aku ke hospital Sungai Buloh. Sebab kat sana ada pakar otak. Lagipon Angah dah buat mri. So menyenangkan lagi kerja diorang refer pada report mri Angah. Berbalik kepada soalan aku tadi, abang reply :

"Ya..insyaallah esok. doc blum panggil lagi nk bincang. mlm tadi doc yg bertugas ada brief sikit"

21 June 2012 (Khamis)
Lepas je balik kerja, Aku terus ke hospital Sungai Buloh. Mak aku tidur sana malam khamis tu. Menurut emak, sepanjang perjalanan ke hospital menaiki ambulans Angah sakit sampai air liur Angah meleleh. Mak lap dan tenangkan Angah. Kuatnya hati seorang wanita bergelar emak. Menaiki ambulans bukanlah seselesa yang disangka. Dengan kelajuan ambulan membuatkan emak melambung-lambung di dalam sana. Tabahnya hati emak.

Sampai dihospital, Angah ditempatkan diwad biasa. Kami masih boleh melawat. Angah pesan pada emak, siapa yang datang dia nak jumpa. Seperti tahu bahawa selepas pembedahan dia tak mampu melihat sesiapa lagi. Pada masa ini aku dan keluarga lansung tak pikir apa-apa kemungkinan yang negative. Bagi kami pembedahan Angah akan berjaya. Kemudian Angah akan recover dari pembedahan dan kami akan melihat Angah sihat kembali. Sebab doc masih belum kenalpasti ketumbuhan Angah agresif atau tidak.

Kiranya agresif ini bermakna Angah akan menjalani kimoterapi lepas pembedahan. Tak pe, kami boleh bantu Angah sedaya mungkin. Yang kami hanya minta moga pembedahan berjaya dan Angah sedar.

Masa perjalanan nak melihat Angah, hati aku berdebar kencang. Aku tak pasti samada aku mampu melihat Angah atau tidak. Aku katakan pada emak :

"Adik tak nak tengok Angah la, boleh tak? Adik takut adik tak kuat. Nanti adik nanges."

Mak kata :

"pergi la, Angah pesan siapa je datang dia nak jumpa"

Aku kuatkan hati. Kuatkan langkah untuk melihat keadaan Angah. Sesampai di wad, Angah ditemani suami (Abang) dan sepupu Abang. Angah senyum tapi mengerutkan dahi. Aku tak pasti samada Angah kurang nampak aku atau tak boleh nak kenalpasti aku. Lalu Abang bisikkan pada Angah :

"Adik datang la yang"

Aku capai tangan Angah dan cium pipinya seperti biasa kalau aku jumpa Angah. Aku cuba tahan air mata yang makin panas berebut hendak keluar dari mata. Aku buat lawak seperti biasa. 

"Angah macam pakai baju penjara la..HAHAHA"

Angah turut tersenyum dan balas :

"dah sakit kena la pakai baju macam ni..HAHAHA"

Aku tak mampu memberi kata-kata semangat atau apa sahaja perkataan yang boleh buat Angah sihat. Yang aku mampu hanyalah buat Angah ketawa. Memang dari dulu Angah kata aku badut dia. Suka buat dia gelak. Sekejap saja aku mampu teman Angah. Aku tak mahu Angah tengok aku menangis. Aku capai tangan Angah dan cium. Minta izin nak jumpa mak dan memberi alasan nak solat. Perjalanan ke balai pelawat untuk jumpa emak ditemani air mata yang meleleh tanpa aku mampu tahan lagi.

Aku tak gamak melihat badan Angah di saluti wayar merata. Tangan Angah berbekas di cucuk jarum. Samada baru atau lama. Begitu banyak bekas. Angah cengkung tapi masih mampu senyum. Memang Angah murah dengan senyuman. Dari dulu itu yang aku suka dengan Angah. Senyuman Angah boleh buat aku kuat.

22 June 2012 (Jumaat)
Esok pagi aku pergi kerja dan Angah memasuki operation theatre (OT) seawal jam 8.40 pagi menurut mesej dari Abang. 

Jasad aku di office. Namun roh aku sentiasa di hospital.


with❤:izan®

2 comments :

  1. i can't imagine if i lose one of my siblings. sabar dan kuat ya izan. byk2 kan berdoa utk arwah.

    ReplyDelete
  2. kami sentiasa teringat kat arwah kak ina dan ayah selalu cakap, bila teringatkan kak ina, terbayangkn muka kak ina yg selalu tersenyum dan berwajah lembut. dan aty akui, aty pun macam tu..kak ina sentiasa senyum dah tak pernah nampak wajah masam walaupun tengah marah-sayang dengan anak2..

    -aty-

    ReplyDelete

leave me some words ;)