Followers

Monday, July 09, 2012

Angah (Part 3) -Setelah pembedahan selesai

Hai, salam.

Sambungan dari entry Angah (Part 1) & Angah (Part 2)


22 June 2012 (Jumaat)
Pembedahan Angah mengambil masa selama 18jam lebih. Iaitu selesai dalam lebih kurang jam 2.30 pagi esoknya (23 June 2012 pada pagi Sabtu). Malam tu aku bawa mak balik tidur rumah sewa aku. Sebab Abang tunggu sana. Dia kata tak pa la bawa balik mak. Mak pon demam tak sihat. So nanti pape perkembangan Angah, Abang akan mesej aku. Kalau balik rumah aku boleh la mak tidur dengan nyenyak sikit. Aku bawa balik mak lewat jam 9 lebih pada hari Jumaat malam Sabtu tu.

Masa dekat rumah sewa aku, mak dengan aku tak berapa boleh nak lena pon. Asyik tengok hp kot-kot ada mesej dari Abang. Masuk jam 2.30 pagi. Abang call aku. Kata operation dah selesai dan Abang dah pergi tengok Angah. Doc kata keadaan Angah stabil buat masa itu. Dan kami boleh tengok Angah esoknya (sabtu) di wad ICU. Aku dan emak bergilir-gilir bangun dan buat solat sunat syukur malam tu. Mak yang masih dalam keadaan demam gagahkan diri untuk sujud menyembah Allah atas rasa syukur kerana anak nya telah selamat menjalani pembedahan.

Hati ini berdebar dan rasa tak sabar nak tengok keadaan Angah. 


Lepas je dapat call dari Abang (23 June 2012, Sabtu), aku terus call ayah dekat Trolak. Sepanjang Angah berada di hospital Sungai Buloh, ayah hari-hari berulang dari Trolak ke hospital. Aku ada pelawa ayah untuk tidur dirumah sewa aku. Esok pagi sebelum aku pergi kerja aku boleh hantar ayah dan emak ke hospital, petang lepas balik kerja aku boleh bawa balik diorang kat rumah aku balik. Tapi ayah kata dia ada urusan di Trolak. Aku paham, Ayah membanting tulang untuk memastikan kami hidup senang. Aku paham, hati ayah sentiasa ingatkan Angah. Doa ayah sentiasa bersama Angah.

Lepas call ayah, mak pesan pada ayah, suruh wat doa selamat di kedai makan ayah selalu minum pagi dengan kawan-kawan. Belanja kawan-kawan ayah yang minum sama-sama. Minta doakan supaya angah sedar dan sihat seperti biasa.

23 June 2012 (sabtu)
Semasa dalam perjalanan untuk ke hospital, sekali lagi aku cakap dengan emak :

"Mak, adik tak nak tengok la Angah. Adik tak kuat"

Emak :

"Tak nak tengok tak payah tengok. Mak nak tengok"

Tapi tu hanya kata-kata. Dalam hati aku meronta nak tengok Angah.

Jam 12.30 baru boleh melawat. So aku biarkan emak pergi tengok Angah dulu.Selepas emak tengok Angah, Abang cakap doktor nak scan. Sebab ada pendarah pada otak Angah. Keadaan Angah sedikit bermasalah. Menurut nurse yang menjaga Angah, bleeding pada bahagian pembedahan tak berhenti. Doktor akan menyedut pendarahan pada bahagian otak Angah. proses ini hanya mengambil masa 30 minit menurut Abang yang telah berbincang dengan doktor.

Aku tunggu selepas semuanya selesai. Jam 2 petang baru aku boleh masuk tengok Angah. Aku beranikan juga diri masuk dalam ICU untuk tengok keadaan Angah. Rambut Angah dibotakkan untuk menyenangkan pembedahan. Pada bahagian atas kepala Angah ade kesan cucukan jarum. Lebih dari 2 kesan. Sebelah atas kiri aku nampak ada tampalan kapas putih yang menutup bahagian pembedahan. Panjang dalam setengah jengkal. Mata Angah tertutup rapat. Hidung Angah disumbatkan dengan saluran pernafasan dan saluran air susu. Mulut Angah dimasukkan saluran oksigen. Tangan kiri dan kanan di cucuk dengan apa aku pon tak tahu. Tangan Angah membengkak mungkin kesan dari air yang masuk dan ubat.

Hati aku sebagai seorang adik, yang mana semua masalah aku sampaikan pada Angah. Bila aku lihat keadaan  Angah macam tu, hati aku jadi remuk. Aku kuatkan kaki untuk berdiri. Aku capai tangan Angah, aku salam dan aku cium. Pipi Angah aku cium berkali-kali. Aku tahan air mata supaya tidak tumpah. Sebak melihat keadaan kakak ku yang dulu masakkan aku pelbagai jenis kek, biskut, dan masakan yang aku tak pernah rasa sebelum ni. Kakak ku yang membelikan aku pelbagai jenis buku latihan saat aku hendak menghadapi UPSR,PMR dan SPM. Kakak ku yang memberikan aku semangat untuk terus menghadapi saat genting putus cinta semasa di matrik. Dan kakak ku yang sentiasa menyokong aku semasa aku di UKM.

Namun ternyata aku tak kuat. Saat aku cium pipi Angah, air mata aku tumpah juga. Aku dapat rasakan seperti Angah tahu kedatangan aku. Aku cium lagi pipi Angah.

Hari selepas Angah selesai pembedahan, ramai teman Uitm dan kawan-kawan Angah bertanyakan waktu melawat. Sepanjang emak, ayah dan kami adik beradik di sana, ramai kawan-kawan, saudara-mara dan sahabat Angah yang datang melawat. Keluarga sebelah abang pon ramai yang datang. Ibu mertua Angah juga seperti emak. Tak lekang dari menunggu Angah di sana. Saat ini hanya doa yang kami sekeluarga pinta untuk Angah kembali sedar.




Aku berhenti sampai sini dahulu. Hati aku tidak kuat untuk terus menaip. Al-fatehah buat Angah.

with❤:izan®

1 comment :

  1. Al-fatihah utk arwah..walaupun kak h usna x kenal sgt dgn arwah tapi Kak husna turut rasa kehilangan arwah..

    ReplyDelete

leave me some words ;)