Followers

Tuesday, June 15, 2010

resepi nasi goreng

sepanjang katiadaan aku mengupdate di sini, banyak benda aku buat. oleh kerana banyak benda, so kalau tak tayang memang cam tak sedap je la kan. hidup kena menayang baru best. hahahaha... ayat macam ni kalau selalu di praktikkan boleh menyebabkan semua orang rasa nak lempang kau sampai jadi lembik macam pisang. dah la dulu dah jadi pisang, kalau pisang dah lembik boleh buat cekodok. alamak, agak-agak rice cooker yona ni mampu ke tak eh nak goreng cekodok?

okey, tanpa membuang masa mari kita senaraikan bahan-bahan membuat nasi goreng kita ;)

    bahan-bahannya:

  1. sebiji bawang besar di potong dadu.
  2. 4 ulas bawang putih di potong-potong.
  3. 5 biji cili padi di potong-potong.
  4. 2 biji ubi kentang di dadu-dadukan juga.
  5. sardin tin.
  6. minyak masak.
  7. fish ball kalau ada.
  8. 1 1/2 pot beras lalu ditanak.
  9. sebungkus perencah nasi goreng ADABI. (ini adalah resepi kejayaan nasi goreng yang sedap)
peringatan di sini, segala aktiviti pemotongan dan pendaduan adalah dilakukan dengan kecil-kecil sebab saya menggunakan rice cooker, bukan kuali seperti di dapur rumah anda ;)

cara-cara memasak :



1. sediakan bahan-bahan untuk menumis seperti di atas. sila lihat, segala pemotongan adalah dilakukan secara comel-comel agar senang untuk di masak dan cepat.


2. panaskan minyak masak di dalam rice cooker. apabila minyak cukup panas....


3. masukkan bawang besar, bawang putih, cili api dan kentang yang telah di potong comel-comel tadi. kemudian biarkan setika dan jangan lupa tutup penutup rice cooker anda agar keadaan di dalam rice cooker cukup panas untuk menjadikan bahan tumisan tadi mengeluarkan aroma sedap...ohmai...


4. sementara menunggu bahan tumisan kita mengeluarkan bau, apa kita buka tin sardin. dan hancurkan seketul ikan sardin untuk di masukkan ke dalam nasi goreng kita nanti.


5. setelah tumisan kita kelihatan kekuning-kuningan,masukkan perencah nasi goreng adabi bersama-sama dengan sardin yang dihancurkan tadi.


6. untuk menyedapkan tekak aku dengan atie yang maha dasyat dan selalu lapar ini, kami memilih untuk menambahkan sedikit fish ball ke dalam nasi goreng kami. ini bukan saja akan menambahkan selera, malah akan menyebabkan nasi goreng kami menjadi begitu menselerakan ;)


7. dan akhir sekali masukkan nasi putih yang telah di tanak dan gaul sehingga sebati bersama-sama dengan rempah ratus tadi. lalu di biarkan sebentar di dalam rice cooker milik yona ;)


minta maaf sebab hiasan sudah tertunggang langgang. semua gara-gara perjalanan yang jauh untuk makan nasi goreng ini. ini adalah cara untuk berjimat dalam bercinta. keluar dating bawa bekal dari rumah.disamping dapat berjimat dapat juga TUNJUK BAKAT. hahahaha


with❤:izan®

4 comments :

  1. kalau nak potong taknak bentuk dadu boleh tak? bentuk buah chess ke, dam ke...

    ReplyDelete
  2. tapi telur masin ape kes???
    hahahaha

    ReplyDelete
  3. acan : kalau tak nak potong lg bagus acan ;)

    atee : salah aku ke telur masin??? hahahaha

    ReplyDelete
  4. same la..haha..bwk bkal dri umh..mkn luo..jimat n bley tnjuk bakat ahaha

    ReplyDelete

leave me some words ;)