Followers

Friday, September 13, 2013

Resepi Kek Coklat Moist-Resepi asal dari Namee Roslan

Hai,


Pagi-pagi masuk ofis dah macam lipas kudung. Desup-desup buat kerja dah siap terus update blog. Hari ni Jumaat wey, Jumaat. Isnin ni cuti. Nama je cuti tapi tak da plan nak ke mana-mana Aktiviti aku dengan Alan minggu ni, kemas rumah! HAHAHA


Semalam tak tahu mana angin sampai tiba-tiba nak makan kek coklat moist. Pastu google la resepi yang senang-senang sebab malas nak cari bahan bukan-bukan balik kerja semalam. Thanks to Namee Roslan sebab i copy resepi ni dari blog anda. Simple dan senang difahami. 



Bahan yang aku pakai. Ada sikit-sikit aku ubah dari resepi asal. Maafkan aku pencipta resepi, aku telah menderhakai resepimu.


Bahan X


  • 1 cawam gula perang
  • 1 cawan serbuk koko jenama hentam saja apa kau jumpa-ayak dulu. 
  • 1 cawan minyak masak
  • 1 cawan susu penuh lemak
  • 1/2 cawan susu pekat

Bahan Y


  • 3 biji telur
  • 1 tsp esen vanila

Bahan Z

  • 1 1/4 cawam tepung gandum
  • 1 tsp soda bikarbonat
  • 1 tsp serbuk penaik

Cara-cara aku masak. Ini memang menderhaka habis bab ni. HAHAHA




1.Masukkan semua bahan X. Kacau dalam periuk atas api. Api yang perlahan. Aku suggest korang masukkan susu+gula perang dulu. Kemudian baru masukkan susu dan akhir sekali baru serbuk koko. Ikut je, jangan tanya kenapa.



2. Sambil tunggu bahan X didih sikit je. Sediakan bahan Z. Campur dan ayakkan bersama.


3. Sediakan bahan Y. Masukkan 3 biji telur dan kacau dengan esen vanila. Senang je. Malas nak bg gambar.



4. Dah dapat kan bahan X, Y dan Z macam ni. Sila ikut urutan untuk campur. Masukkan Y dalam X dan kacau bersama. Lepas tu masukkan Z sikit-sikit. Kacau sampai tak ada ketul-ketul. Masukkan dalam loyang, loyang tu letak minyak masak sikit. Ini pon sama juga, ikut je arahan. Jangan tanya kenapa.



5. Kukus selama 1 jam 20 min menurut resepi asal.


Untuk topping. 

Bahan-bahan.


  • 1 cawan susu segar penuh lemak
  • 1 cawan serbuk koko
  • 1/2 cawan susu pekat
  • 1 sudu butter
  • 1 sudu tepung jagung bancuh dengan air

Cara, masukkan semua bahan kecuali tepung jagung. Bila topping dah berkilat dan mendidih masukkan tepung jagung. Siap!




Selamat mencuba. Aku potong bahagian atas kek sebab gemuk. Rupa asal kek aku macam kat bawah ni. HAHAHA



Tapi jangan buang bahagian yang potong tu. Aku makan je. Eleh, masuk perut sama ja hasil nya nanti. HAHAHA


Tips: Guna loyang size besar sikit. Aku punya loyang kecil sebab tu kek naik gebu macam apam. Takpa, janji sedapppppppppppp. 


with❤:izan®

2 comments :

  1. KZ pun suka resepi ni, selalu buat. Tapi kenapa merekah tu izan, suhu panas sangat kot. Utk mengurangkan dome pada kek, tekan permukaan kek sedikit dgn kitchen towel ketika kek masih panas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok KZ. lepas ni kalau buat lagi izan tekan2 sikit kek tu. TQ

      Delete

leave me some words ;)