Followers

Friday, September 27, 2013

Resepi Rojak Sayur Kuah Merah-Senang umpama 123

Hai,

Kali ni bukan resepi google eh. Ni resepi aku belajar dari emak.



Bahan-bahan.
3 biji telur
3 biji kentang
10 batang kacang panjang
1 biji sengkuang
Bawang goreang

Bahan untuk kuah
3 biji cili merah besar*
5 biji cili padi*
1 ulas bawang putih*
1 sudu udang kering*
Sos Cili
1 sudu tepung jagung
garam and gula

Cara-cara
1. Telur dan kentang rebus. Lepas tu kupas kulit kentang dan telur. Goreng telur rebus tadi dalam minyak. Kentang tadi potong kepada 2 bahagian dan goreng dalam minyak.
2. Kacang panjang celur je. Jangan lembik sangat. Nanti tak sedap.
3. Sengkuang potong panjang-panjang.

Cara untuk kuah.
1. Kisar bahan bertanda*. Tumiskan tanpa minyak sampai naik bau.
2. Masukkan air dan sikit sos cili. masukkan garam dan gula.
3. Bancuh 1 sudu tepung gandum dan masukkan selepas bahan-bahan tadi mendidih.

Al kisah masa aku masak Rojak Sayur ni kitorang nak keluar tengahari tu. Nak persi UTC nak daftar bisnes cipotet aku yang duk jual shawl tu kan. Dah la bangun lambat. Kul 9 baru aku bangun. Lepas tu ada hati nak makan rojak bagai. Aku pikir perut aku je haritu. Perut laki aku yang mendambakan nasi tu langsung aku tak pikir. Ye la, kan dah nak tengahari.

Dah siap-siap masak aku kejut la Alan suruh bangun. Laki aku tu lagi la, kalau tak dikejut dia membuta je hari-hari cuti ni. HAHAHA. Tapi aku suka je Alan membuta, boleh aku membuta sama. HAHA

Hidang la dekat Alan, lepas tu boleh dia tanya.

"Apa ni sayang? Makan macam ni je ke?
*Padahal baru minggu sudah tu mak aku masak kat rumah trolak masa dia ada*

"Rojak Sayur la, macam mak buat haritu"

"Owh"
*Makan sikitttttt je*

Lepas tu dia bagi kat aku suruh habiskan. Dalam hati i yang tadi kembang setaman menjamu laki sendiri ni terus kecut macam tudung hangit kena iron. Terus sentap. Entah kenapa mood aku hari tu dia punya swing macam puting beliung. Nasib Alan jenis dia bila aku bebel-bebel dia wat derk je. Dia tunggu aku reda sikit baru dia pujuk. Tahap pujuk tu memang wa tangkap leleh. HAHAHA

Malas ah citer lebih-lebih. Nanti aku malu sendiri.

p/s: Asyik entry makan je.

with❤:izan®

2 comments :

  1. Replies
    1. Yes Sally. tapi Izan tukar kuah je. Kalau pecal makan dengan kuah kacang kan. Malas nak buat kuah kacang. HAHAHA

      Delete

leave me some words ;)