Followers

Thursday, October 31, 2013

Fasa Pertama Perkahwinan (3 bulan pertama)

Hai,

Belum sampai 3 bulan lagi. Saja nak juga buat entry ni awal-awal. Mihmihmih. 16 November 2013 ni baru cukup 3 bulan eh. Masih di dalam honeymoon mood bak kata omputih. Kalau bunting ni masih dikira bunting pelamin *aku kata kalau ye*. Jangan kau ingat pregnant je ada fasa-fasa. Kahwin pon ada eh. Lagi banyak fasa dalam paksa kau kena lalui. Redhakan diri dan ikhlas. *tiba-tiba*

Selama 2bulan15hari berkahwin. Masih dalam fasa pertama. Ini fasa hidup aku la. Kalau lain orang lain jenis fasa nya. Masih survive, try and error. Selesaikan hutang kahwin. *hutang kahwin ada banyak konsep*. Kalau dalam fasa ni as laki bini boleh cerai berai mengikut pemerhatian aku *minta simpang malaikat 44*. 

Fasa pertama as laki bini, kena tabah dan saling bantu membantu. Alhamdulillah, aku tak ambil mana-mana pakej pelamin ribu riban. Semua pakai mak aku punya. *nasib menyebelahi aku* aku tak salahkan pasangan yang ambil pelamin dengan orang. Dah emak kalian tidak membuat pelamin seperti emak aku. Ini semua rezeki masaing-masing. Makan pengantin abang aku masakkan. Kenduri jamu orang makan mak ayah aku sponser *ini memang melampau,kahwin pon mak pak sponser* Duit hantaran aku pakai beli baju kahwin and doorgift untuk tetamu. Selebihnya beli perabot rumah cenonet.

Untuk setakat ini, selepas perkahwinan kami as laki bini kami masih berhutang dengan Videographer and Photographer. So, nak manage duit *ini kerja Alan la* untuk selesaikan hutang tu semua memang amat perit untuk bulan pertama as laki bini. Alhamdulillah masuk bulan ke-2 kitorang dah settle payment dengan Videographer. *video kahwin nanti aku share* Sekarang tengah tunggu photographer siapkan album kahwin. InsyaAllah kalau tiada kejadian memerlukan penggunaan duit simpanan untuk bayar photographer boleh settlekan payment tengah bulan Nov ni. 

So, aku iktiraf 3 bulan pertama sebagai fasa laki bini tolak ansur dan bantu membantu. Aku takat bantu jual tudung je la. Berapa sen sangat la aku bantu nak dibandingkan dengan Alan yang keluar belanja semua. Tapi serius, bantulah laki anda selagi boleh. Nak hidup lama ni dengan dia *eh, apahal kau nak nasihat orang*. Walaupun laki kau mampu, kalau diringankan sedikit beban mungkin beliau akan bawa anda makan sedap atau berjalan-jalan. Mihmihmih *i ikhlas eh tolong u*

Kalau kau berjaya lepasi fasa pertama perkahwinan. *ada lagi 15 hari je ni nak lepas* syabas! Anda mungkin boleh pergi jauh as laki bini untuk fasa-fasa seterusnya. Laki pelengkap bini, bini melengkapi laki. Molek dak?


p/s: entry serius macam ni jarang orang nak baca. Kalau korang baca sampai habis, Syabas! Anda mungkin akan merasai fasa ini kelak. Untuk yang dah rasa, mesti faham fasa pertama ini macam mana.

with❤:izan®

7 comments :

  1. ainan tasneem ke ni hehehehe

    ReplyDelete
  2. comey..amy fasa pertama ni la da preggy..2 bulan lebih kawen da lekat..alhamdulillah..harap izan n alan pun dpt cepat2 yer...

    ReplyDelete
  3. Fasa ni jugak la utk kita saling kenal husband & wife...perangai pasangan kita yg sebenar sebab dah duduk sebumbung... sabar itu penting hehe... good luck... moga bahagia hingga ke Jannah... ;-)

    ReplyDelete
  4. congrates :) semoga kekal hingga ke jannah, amin. salam perkenalan dear...

    ReplyDelete

leave me some words ;)