Followers

Wednesday, July 07, 2010

taman tepi sungai

kami ada beberapa rutin harian kalau pulang ke kampung. akan ke rumah tok esah, mak kepada ayah aku. dan akan lepak-lepak di rumah tok selama beberapa malam. lalu akan ke rumah arwah tok yam, mak kepada mak aku. dan hanya beberapa jam sahaja. sebab tok yam dah tak ada. rindunya sama tok yam. tok yam meninggal masa aku dekat matrik. tok esah ada di rumah sekarang. tak berapa nak sihat. ayah aku ajak duduk sama dengan kami. hopefully boleh la kami jaga supaya sihat kembali. aku berharap agar kelak bila mak ayah dah tak larat aku boleh jaga mereka sebagaimana mak ayah aku menjaga mak dan ayah mereka.

oh, sebelum pulang kami akan singgah di tepi sungai. banyak acara di sana. mak akan mebeli pinggan mangkuk, ayah akan membeli tembakau dan ikan kering untuk dijual. dan aku akan membawa anak-anak buah ke tepi sungai bermain taman. kalau mereka mengikut golongan ibu-ibu maka acara shopping akan terganggu. ibu-ibu akan merajuk lalu tak jadi menbeli belah. aku sebagai mak su akan bertindak sebagai pengasuh tanpa upah menjaga anak kepada golongan ibu-ibu.

dan sebagai upah, kena bermain-main dengan mereka sama. kalau kau biar je mereka bermain sesama mereka hanyut la ke dalam sungai.


the two girls yang always make their mak su jerit " hoi! jatuh kang!" HAHAHA... when kita pegang status MAK di depan nama kita. memang tak kan lari dari perkataan "jangan lari! nanti jatuh!" HAHAHAHA
then the budak-budak akan jatuh! gebedek!



with❤:izan®

6 comments :

leave me some words ;)