Followers

Friday, June 12, 2009

malam berinai

berinai? mak aku de tanam pokok inai ni,tuk ape? pakai laaa...ape lg. cucu2 opah nye suke bebenor berinai ni.anak2 buah aku tiap kali org balik haji je berinaiii...raye je berinaiii,jiran sbelah kawen je,berinaiii...ni ha cuti pon berinaiii...sempena ape pon aku tak tawww..

cam ne nak tempek inai ni? nak kene lempang lelaju ke ngan aku?
tapi tape la korg lempang le aku lelaju,aku nak bg tips n adat2 org melayu berinai sket,ni time malam berinai la biase nye...

1)inai ini kene ar digiling terlebih dahulu.kalo tanak giling pon tape,ko beli je yg dah siap kat kedai tu,lagi sonangggg...
2)Inai dipakai bermula dari tangan kanan ke tangan kiri. amek berkat ni weyhhh...
3)Kerja memakai inai selalunya dilakukan oleh wanita yang sudah berkahwin. kalo rase diri tu masih anak dara n teruna jgn sesekali ko tempek kan inai kat pengantin,sbb mak aku kate org dulu2 kate nt lambat sampai jodohhh(oh! patut la jodoh aku tade2 lg ni...)
4)Inai dipakai setelah selesai solat isya'(kalo uzur tape la pakai awal2,pas asar pon leyyy)
5)inai tidak dipakai di kaki pengantin lelaki. gleliiiii oh kalo aku tgk lelaki pakai inai kat kaki.kat tgn pon aku da rase pelik je,xcept kalo die nak kawennnn....

-----------------------------------------------------------------------------------------------
tok aku baru balik dr wat umrah last month,then de la beliau membawa sedikit inai dr mekah,tapi oleh kerana inai tersebut tak berapa nak merah,so semalam time pi teluk intan jenjalan ngan abg pen aku n family bebudak ni ternampak la inai lam kotak yg da siap bancuh tu. tgk kat kotak tu inai die merah gler,then opah deme blanje la beli inai.

so,mlm td bebudak ni duk menempak la inai kat tgn la,kaki la,siap wat2 corak lg. opah n mak cik nye pon menumpang tempek sesameeee...kenape aku tak pakai? sbb aku tak sukeee...(aku tipu) sbb aku tak ley pakai. kalo aku pakai inai je,nt antara kuku n isi aku de habuk n kuku aku akan gatal2 pas tu...mak aku kate ulat kuku,ntah la,aku pon tak sure pe name penyakit nye.ley tak aku simpulkan sebagai ellergic je? ley kannnn...lalala~

berbakat rupenye acik aku menconteng tgn bebudak ni,tgk la cantik kan? yekan cepatttt,kalo tak aku bababbbb.(emosi aku tak bape nk stabil pas dapat result ni)

taraaaa...merah ohhhh....


mak aku kene pegang tgn kakak,sbb tak duk diam...hahahaha

p/s:kamu(bakal suami ku) nt kawen kamu la ganti izan pakai inai kat kaki,tgn n semua2,sbb izan tak ley pakai inai...(ley tak aku nak cakap cam tu ngan die?) miahahaha~ entri pi teluk intan akan aku update mlm ni.

7 comments :

  1. wei gambaq hat last tuh...sensored la...

    ReplyDelete
  2. to angah >>
    apa yg sensored?
    adik tgk ok ja...

    to xuen adyla >>
    ma sis yg wat,die de bekat2 seni ni sket...ececceeee

    ReplyDelete
  3. ahah!
    laki k0 pkai inai ngn baju kur0ng skli!
    sang0l p0wn!
    hee~

    ReplyDelete
  4. ahah!
    laki k0 pkai inai ngn baju kur0ng skli!
    sang0l p0wn!
    hee~

    ReplyDelete

leave me some words ;)